Cine nu a fost la
TIB? Ei bine, nu despre TIB-ul anilor '80 o să vorbim, ci despre un loc asemănător, din anul 2014: BIT! Borsa Internazionale del Turismo, de la Milano, care adună an de an circa 100 ţări, 53.600
operatori în turism, 30.400 turişti, 2.000 ziarişti, 2.139 companii
participante.
Târgul are loc la
complexul FIERE, la câţiva km de Milano, poţi să ajungi direct de pe autostradă în cazul în
care mergi cu maşina, urmărind semnul „fiere” sau cu metroul din Milano (linia
roşie până la RHO Fiera Milano – 2,55 euro biletul).
Biletul general
de intrare în ziua dedicată turiştilor costă doar 5 euro pentru „spectacolul”
pe care urmează să-l urmăreşti. Pe lângă plimbare, de aici nu o să pleci nici cu
mâna goală, aşa că este bine să vii pregătit cu un rucksac …sau chiar cu un
troler…cu siguranţă că vei pleca cu el plin J chiar dacă nu o să cheltui un euro pentru
asta.
Odată intrat în
hala imensă, eşti atras din toate direcţiile de muzică şi forfotă şi trebuie să
te decizi rapid din ce parte să-ţi începi vizita. În dreapta este mare gălăgie
la standul Algeriei: beduini, muzicanţi, dansatori, domni la sacou sau doamne în
costume tradiţionale încearcă să te atragă să le vizitezi ţara.
Nu te
dezmeticeşti bine, că te atrage o fotografie cu un deşert superb. Este standul
Libiei, la care un domn elegant, în haine tradiţionale, oferă
vizitatorilor afişe cu imagini reprezentative. Un stand micuţ, însă asaltat de turişti
este cel al Nepalului, unde sunt promovate trasee de trekking. În Sri Lanka este multă voie bună, în vizibil contrast cu Iranul, care a abordat o tactică de atragere a turiştilor mai clasică, compensând însă
printr-un stand compus din mai multe locaţii.
Timpul trece şi
eşti deja obosit, dar ca prin minune descoperi că organizatorii s-au gândit şi
la acest lucru. Lângă un bar sunt împrăştiate pe jos câteva zeci de perne imense care, bineînţeles, sunt toate ocupate.
Bei o cafea şi pleci mai departe, atras de
gălăgie şi ţipete. Este standul Coreei, la care un grup de practicanţi ai
artelor marţiale fac demonstraţii. Lume multă, înghesuială, rămâi cu ideea că
dacă vrei o vacanţă activă şi plină de sport trebuie să ajungi în această ţară.
La
câţiva paşi mai încolo o altă mulţime de oameni încearcă să prindă ceva din
aer. Ţipă, strigă şi se agită pentru a prinde nişte ursuleţi panda aruncaţi de
la standul Chinei. Abundenţa de afişe, postere şi articole promoţionale te duc
cu gândul la faptul că 90% din gadgeturile distribuite în acest târg sunt fabricate în
China, colos economic în plină dezvoltare. Cu siguranţă că şi portofelele impermeabile puse în vânzare la următorul
stand sunt produse tot în măreaţa Chină.
Încerci să te
rupi de zona zgomotoasă şi la standul Egiptului te atrage un grup mare de oameni care admiră un domn elegant, în costum, care pictează nişte foi pe care
apoi le oferă vizitatorilor. În alt sector al Egiptului, un „faraon” vinde
mărgele tradiţionale iar câteva doamne drăguţe oferă informaţii despre ţara lor,„scăpând” şi câte un tricou inscripţionat „I Love Egipt”.
Nu stai mult şi observi că la standul Marocului un domn în
costum popular serveşte turiştilor ceai dintr-un samovar imens. Frumos, de
poveste, simţi deja aerul deşertului în paharul cu aromă de mentă pe care-l savurezi cu
plăcere. Şi fiindcă tot se poartă ceaiul în această zonă, nu putem să nu observăm campionul în domeniu:
Japonia. Într-un stand extrem de organizat, care atrage prin cei doi cireşi
înfloriţi, de mărime naturală, şi cu un program al ceremoniei ceaiului expus la
loc vizibil, ne duce cu gândul la cultura niponă şi la valorile ei.
Faci câteva
fotografii şi te îndrepţi către o altă zona gălăgioasă care începe cu un tangou
argentinian, continuă cu o samba braziliană şi atinge apogeul la standul Republicii Dominicane unde toată lumea e antrenată în dansuri caraibice.
Clar, ai nevoie de
o pauză, înainte de un nou asalt al zonei europene. Găseşti o bancă şi în timp
ce bei o gură de apă şi-ţi aranjezi suvenirurile faci planul pentru următoarea
etapă. Şi nici nu este greu, căci primul stand care-ţi sare în ochi în
secţiunea europeană este cel al României. Mare, grandios, pătrăţos şi plin de
spoturi video. Este cu siguranţă cel mai tehnicizat stand din toată expoziţia. În cele
două plasme imense rulează imagini din ţară, iar în zona superioară se
derulează spoturi care conţin frunzuliţa cu îndemnul de a explora grădinile
Carpaţilor. Dacă la capitolul organizare stand stăm perfect, la partea de
comunicare, pliante sau afişe oferta este destul de slabă. Mare noroc cu
fondurile Regio care ne-au lăsat ceva reviste de promovare. Interes din partea
vizitatorilor se pare că este, însă cei care promovează circuitele sunt cam
apatici (cu mici excepţii).
Se remarcă imediat un mare contrast
între promovarea muntelui în detrimentul litoralului, aproape inexistent
în ofertele agenţiilor care promovau România.
Te uiţi cu coada
ochiului la vecinii bulgari, care au un stand sărăcăcios şi total apatic. La
câţiva paşi de standul nostru se află cel al Sloveniei care are ca temă
vânătoarea, unde doi mustăcioşi îmbrăcaţi în vânători oferă vin fiert
vizitatorilor.
Slabă activitatea
şi la standul Rusiei şi un imens stand amorţit la cel dedicat Moscovei. Peste
drum, la standul Uniunii Europene, se face reclamă diferitelor programe de
finanţare, fără mare aplomb şi fără succes.
Reuşeşte să iasă în evidenţă o companie
foarte activă, Turkish Airlines, care într-un cadru deosebit de elegant
inventează un spaţiu de servit cafeaua în care pentru câteva minute vizitatorul
este „bombardat” cu imagini superbe proiectate pe plasmele din jur.
Mai rămâne ceva
loc în acest sector şi pentru ţări mai exotice, dintre care reuşeşte să iasă în
evidenţă Etiopia unde, pe lângă dansuri tradiţionale, se oferă ceai şi brăţări celor
care se opresc pentru câteva minute la standul lor.
Răpus de atâta
forfoteală te luminezi când vezi un stand larg, unde nu te „agresează” nimeni
şi poţi să te bucuri de o expoziţie fotografică tradiţională. Pe sticlă, pe
plastic, pe carton sau în nişte ceasloave imense, fotografiile stârnesc
curiozitatea vizitatorilor care abia într-un târziu îşi dau seama că se află pe
„teritoriul” unei agenţii de voiaj care vinde pachete prin intermediul unor
cataloage.
Gata, spui că ai
văzut tot ce se putea pe Terra însă parcă nu ai văzut standul ţării
organizatoare: Italia.
Te uiţi în
stânga, te uiţi în dreapta şi într-un final întrebi un organizator care te
îndrumă şi descoperi că Italia are dedicat un pavilion la fel de mare cât tot
ce ai văzut până acum. Nu stai pe gânduri şi păşeşti în Italia însă ceea ce
vezi te face să te aşezi şi să faci o pauză. Un sandwich, o apă şi porneşti să
vezi cum se prezintă o ţară cu ce are ea mai frumos. Standurile diferitelor
regiuni dau o bătălie dură la capitolul bun gust, rafinament şi eleganţă.
Începi cu Puglia, care atrage printr-o zonă transformată într-o bucătărie tradiţională unde au
loc prezentări şi degustări de produse locale. Cântecele şi dansurile populare animă
atmosfera şi dacă tot eşti în sudul Italiei treci şi pe la Sicilia care
plusează cu o degustare de vin. În Sardegna te întâmpină un meşter popular care
ciopleşte măşti iar emilianii pun accentul pe mâncare şi soare.
Nu poţi să ratezi
nici Ponte Rialto, care reprezintă poarta de intrare în standul Regiunii Veneto, unde cu ajutorul imaginilor îţi faci rapid o idee despre ceea ce ai putea să vizitezi într-o vacanţă
în lagună.
Puţin dezamăgitor
este standul EXPO 2015, care va avea loc anul viitor la Milano şi unde vor
participa circa 20.000.000 vizitatori. Pentru promovarea acestui eveniment,
care are ca temă „FOOD” ("Să hrănim planeta, energie pentru viaţă") organizatorii au plantat nişte spice de grâu şi câţiva
coceni de porumb….în totală discordanţă cu prezentarea regiunilor Umbria şi
Lombardia, de un real rafinament estetic.
Deja s-a înserat, eşti obosit, valiza a devenit neîncăpătoare, aşa că faci o fotografie de final
şi pleci cu o mulţime de amintiri din această călătorie în jurul lumii.
Labels: evenimente, România, târguri şi expoziţii